Mitä on Digiyrittäjyys?

Aloitetaan blogi selvittämällä mitä digiyrittäjyys on. Monen mielikuva digiyrittäjyydestä on se, että siemaillaan paperisateenvarjolla koristeltuja juomia palmun alla ja rahaa tulee tekemättä mitään. Toki näinkin voi olla, mutta monille se todellisuus on hieman vähemmän sateenvarjoja ja hieman enemmän läppärin edessä istumista.

Mitä on Digiyrittäjyys?

Aivan aluksi täytyy sanoa, että tulkintoja on yhtä monia kuin on tulkitsijoita.

Itselle digiyrittäjyys tarkoittaa sitä, että voin tehdä töitäni mistä vain. Avaan läppärin ja olen töissä. Olin sitten Kouvolan Essolla, Barcelonassa tai Malesiassa, niin työt sujuu siitä huolimatta. Digiyrittäjä myy palveluja ja/tai tuotteita, mutta kaikkea etänä verkon avulla. Digitaalisesti myytävät tuotteet kuten kirjat ja verkkokurssit ovat digiyrittäjyyden ytimessä, kuten myös palvelut joita voi tehdä mistä tahansa.

Monille digiyrittäjyys konsepti tulee tutuksi sen jälkeen kun on lukenut Tim Ferrisin 4-tunnin työviikko-kirjan. Siitä tulee mielikuva, että homma on helppoa kuin heinänteko ja sinä voit keskittyä olennaiseen – elämiseen ja elämästä nauttimiseen. Myönnän itsekin lukeneeni kirjan ennen kuin pakkasin maallisen omaisuuteni varastoon ja lähdin taas kerran maailmalle vuonna 2008.

Mitä digiyrittäjä myy?

Tämä on ehkä digiyrittäjyyden paras puoli, sillä myydä voi vaikka ja mitä kuin koko maailman on mahdollinen myyntialue. Netin avulla voi myydä mitä tahansa ja melkein minne tahansa. Jos englanti taipuu edes kohtalaisesti, niin maailma on auki.

Vuosien varrella on tullut vastaan muun muassa seuraavia tuotteita myyviä digiyrittäjiä: retkeilyvarustekaupan omistaja, nettijoogaopettaja, kirjailija, markkinointiassistentti, graafinen suunnitelija, asiakaspalvelija, kaikenlaisia konsultteja ja valmentajia, opettajia tarhasta yliopistoon asti ja paljon muuta.

Kaikkia on yhdistänyt netti ja mahdollisuus myydä tuotetta / palvelua mistä tahansa.

Kannattaako digiyrittäjyys?

Digiyrittäjyys on kannattavaa monessa mielessä, ei vain taloudellisessa. Paras puoli on mahdollisuus tehdä töitä missä vain joten maailma ja sen erilaiset tulevat tutuksi. Mitä enemmän tapaa ihmisiä erilaisista lähtökohdista, sitä enemmän oppii itsestään ja yrittäjyydestä.

Se hyvä puoli digiyrittäjyydessä on, että paikkaa voi vaihtaa fiiliksen ja taloudellisen tilanteen mukaan. Monet digiyrittäjät aloittavat yrittäjäuransa Pohjois-Thaimaan Chiang Maista. Sieltä löytyy tuhansia muita innokkaita nettiyrittäjiä sillä asumiskulut ovat todella alhaiset ja viikoittain järjestetään mielenkiintoisia seminaareja ja luentoja.

Taloudellisesi digiyrittäjyys on perinteistä yrittäjyyttä parempi vaihtoehto sillä sen voi aloittaa melkein ilmaiseksi. Melkein siksi, että on liki pakko ostaa jonkinlainen softa jolla yritystoimintaa pyörittää. Edullisimmillaan nettisivut saa pystyy jo alle satasella ja niillä pääsee jo pitkälle. Digiyrittäjällä ei ole suuria kuluja kun vuokra ja tuotevarasto jäävät kokonaan pois.

Toki nettifirman pyörittämiseen voi laittaa tuhansia euroja, mutta alkuun pääsee hyvin pienellä panostuksella. Kulujen olleessa pieniä, pienelläkin myynnillä voi päästä hyviin tuloksiin.

Miten päästä alkuun?

Tämä on ehkä yleisin kysymys kun kerron digiyrittäjyydestäni.

Miten ihmeessä minä, joka olen päivätöissä, uskallan ja pysyn aloittamaan digiyrittäjyyden?

Aivan aluksi täytyy sanoa, että vaikein asia tässä on tehdä vankka päätös tavoitteesta ja sen tavoittamisesta! Niin kummalta kuin se kuulostaa, mutta totta se on. Vaikeinta on tehdä tämä rohkea päätös sukeltaa tuntemattomaan ja tehdä jotain normaalista poikkeavaa.

Ensimmäiseksi askeleeksi suosittelen verkostoitumaan samalla lailla ajattelevien kanssa. Mikään ei ole vaikeampaa kuin tehdä jotain uutta ilman minkäänlaista tukea! Liity digiyrittäjien Facebook ryhmään klikkaamalla tästä.

Toiseksi askeleeksi suosittelen parin tunnin googlaus-sessiota. Etsi netissä toimivia yrityksiä jotta saat ideoita siihen mitä sinä voisi tehdä. Etsi niin oman ammatillisen osaamisen pohjalta mutta myös harrastuksien ja muiden kiinnostuksen pohjalta. Maailmalla on tullut monia yrittäjiä vastaan jotka ovat rakentaneet digibisneksensä harrastuksen pohjalta.

Kolmas askel on tehdä suunnitelma ja aikataulu. Tämä on tärkeää sillä ilman aikataulua tavoitteet unohtuvat ja siirtyvät “joku päivä” -kategoriaan.

Neljäntenä suosittelen oppimaan niiltä, jotka jo ovat toteuttaneet digiyrityksen. Jos joku on jo onnistunut siinä, tehnyt valtavan työn etsiessään vastauksia moniin kysymyksiin ja käynyt koko prosessin läpi – investoi heiltä oppimiseen. Mitä nopeammin investoit muilta oppimiseen, sitä nopeammin olet digiyrittäjä. Toki täysin ilmaiseksikin pääsee alkuun ja onhan Google täynnä tietoa, mutta se vaatii aikaa todella paljon. Jos haluat tuloksia nopeammin, investoi itseesi ja mentoriin.

Minkälaisen digiyrityksen sinä haluaisit perustaa? Kerro alla kommentissa.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to Top